stress

Idag är jag riktigt trött! Min morgon var en total katastrof, skulle lämna lillebror på dagis och så försov vi oss. När jag snabbt skulle klä på honom så vägrade han gå upp ur sängen, han var så trött stackarn. Det hela slutade med att jag fick ta honom springades på ryggen till mammas jobb så fick hon lämna på dagis istället. Mamma blev tokig att jag aldrig kan gå upp i tid, jag blir själv galen på att jag aldrig kommer upp förens det är jätte sent. Jag tycker ändå jag har en anledning att vara så trött, men man kanske inte kan skylla på det i alla lägen!?

Kom till skolan sen, lite sent men jag hade tur för läraren var ännu mer sen. Vi kollade på Hotel Rwanda, den var riktigt hemsk. Jag satt och grät hela slutet av filmen och fick lämna klassrummet precis när den var slut. Kom tillbaks helt rödgråten.

Den handlade om folkmordet i Rwanda. Inbördeskriget mellan hutuerna och tutsierna som slutade med att nära 1 miljon tutsier blev mördade. Hutuerna hade under lång tid blivit nedtrampade av (minoriteten) tutsier som fått landets makt av belgienkolonisatörer. Hutuerna ville hämnas år av förtryck så Hutuextremister tog över varje radiostation och likt nazityskalnd fick de sina landsmän att mörda sina grannar, arbetskamrater och andra tutsier.
Allt detta skedde utan att någon reagerade!? FN hade valt att blunda för allt som försegick, hade man i ett tidigt skede gått in med stora FN-trupper så kanske det här hade gått att avböja. Men även en så stor världsomvälvande organisation som FN har sina fördomar och rasistiska tankar. De försvarade sitt totala oangeagemang med att säga att "Rwanda bara var ett litet afrikanskt land som beboddes av vildar som då och då utan några egentliga skäl gav sig på varandra".

Folk reagerade inte förens de hörade om den största flykten i modern historia, då var det ungefär 10 000 som invandrade i Zaire per timme. De placerade i olika flyktingläger. Inte ens då gjorde FN något, de hjälporganisationer som fanns på plats hade väldigt lite resurser att arbeta med och tusentals dog i brist på vatten. FN valde att ha kvar flyktinglägrena tills de själva valde att flytta hem igen.

Fy skäms på FN, efter att ha fått reda på det här vill jag (trots allt bra de gjort i andra situationer) spotta på dem.


Kommentarer
Postat av: Anna Engman

Ja, uschåfy :( Den är jättejättehemsk :( Hur sjukt som helst att FN bara blundar inför nåt så fruktansvärt..

2008-04-03 @ 10:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0